kivaaz

فواید ، تاثیر و نقش اسید آمینه در باغات پسته

فواید ، تاثیر و نقش اسید آمینه در باغات پسته

افزایش مقاومت گیاه در هنگام بروز تنش های محیطی

تنش های محیطی نظیر دمای بالا، کم آبی، شوری و سرمای شدید دارای تاثیرات مخربی بر روی متابولیسم گیاه بوده که اسید آمینه ها مثل پرولین با تقویت دیواره سلولی و ایجاد توازن آب در گیاه موجب کاهش خسارت ناشی از شرایط نامساعد گیاهی می گردد.

تاثیر بر روزنه های گیاهی

باز و بسته شدن روزنه ها توسط فاکتورهای خارجی (رطوبت، دما و غلظت نمک ها) و فاکتورهای داخلی (غلظت اسیدهای آمینه کنترل می شوند. باز و بسته شدن روزنه هادر شرایط نامساعد موجب کاهش شدید فتوسنتز و تعرق گیاه می شود. کاربرد اسیدهای آمینه مانند گلوتامیک اسید با تاثیر بر سلول های نگهبان روزنه از انسداد روزنه ها جلوگیری می کند .

تقویت سیستم ایمنی گیاه

اسیدهای آمینه با افزایش تولید بافت خشبی گیاهان و ترمیم بافتهای آسیب دیده و تقویت دیواره سلولی باعث افزایش مقاومت در برابر آفات و بیماری ها می گردد. اسیدهای آمینه پرولین و هیدروکسی پرولین با تقویت دیواره سلولی ، گیاه را در برابر شرایط نامناسب محیطی مقاوم نموده و همچنین باعث تعادل هیدروژنی در گیاه می شود.

القاء فرایند گرده افشانی

گرده افشانی عمل انتقال دانه گرده به مادگی، لقاح و تشکیل میوه می باشد. اسید آمینه پرولین به باروری دانه گرده کمک می کند و از سوی دیگر متیونین -گلوتامیک اسید و لیسین از طریق فعال سازی هورمونهای موثر در تشکیل گل و میوه با افزایش طول لوله گرده موجب بهبود گرده افشانی می شوند.

افزایش کمی و کیفی محصول

اسیدهای آمینه آلانين، واکنی و لیوسین اسید با افزایش نسخه برداری MRNA و افزایش پروتئین در گیاه باعث بهبود ویژگی های کمی و کیفی محصول می گردند.

افزایش سرعت رسیدگی محصول

اسیدهای آمینه متیونین و تریپتوفان از طریق تحت تاثیر قرار دادن تولید هورمون گیاهی باعث افزایش سرعت رسیدگی می گردد. اسید آمینه متیونین پیش ساز ساخت اتیلن و تریپتوفان پیش ساز هورمون اکسین است. اکسین باعث طویل شدن سلولها ، تسریع گلدهی و اتیلن باعث رسیدن کامل و توسعه رنگ میوه روی درخت و انبار ، افزایش بازار پسندی و افزایش مقاومت محصولات انباری می گردد.

 افزایش جذب عناصر ریز مغذی

اسیدهای آمینه مانند گلوتامیک اسید و گلیسین دارای ویژگی کلات کنندگی عناصر ریزمغذی بوده و جذب عناصر ریزمغذی را به گیاه آسان تر می کنند.

افزایش فتوسنتز و تاثیر بر رشد گیاه

کاهش فتوسنتز در گیاه باعث کاهش ساخت و ساز کربوهیدرات ها و اختلال در رشد می شود. اسیدهای آمینه مانند گلیسین با افزایش کلروفیل در گیاه و افزایش فرایند فتوسنتز و نسبت C/N در درختان میوه موجب بهبود کیفیت و کمیت محصول می گردد .

 کمک به تعادل میکروفلور خاک

حفظ تعادل میکروفلور خاک باعث بهبود ساختمان و حاصلخیزی خاک اطراف ریشه می شود. متیونین باعث ساخت فاکتورهای رشدی است که باعث استحکام دیواره سلولی میکروفلور خاک می شود.

تسریع در تشکیل اندام های هوایی

اسیدهای آمینه گلیسین ، گلوتامیک اسید و آسپارتیک اسید موجبات تسریع در تشکیل و رشد برگ و ساقه، ارتقاء جوانه زنی و بهبود سیستم ریشه ای گیاه می گردند.