نحوه نگهداری پسته خشک و تازه در خانه (3 روش)

نحوه نگهداری پسته خشک و تازه در خانه (3 روش)

نحوه نگهداری پسته خشک و تازه در خانه (راهکارهای افزایش ماندگاری)

چه کسی را می‌توان پیدا کرد که در مهمانی‌ها به ظرف آجیل و مغزهای خوشرنگ سبز پسته، خیره نشود؟ پسته را می‌توان بدون شک پادشاه مغزهای هر نوع آجیلی معرفی کرد. درست است که طعم، عطر و رنگ عالی پسته (چه بو داده و چه خام) می‌تواند به طور کلی مهمانی را دگرگون کند؛ اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که این مغز چه فرایندی را طی می‌کند تا در نهایت در ظرف آجیل بنشیند؟ چگونه می‌توان عطر و طعم آن را حفظ کرد؟ یا به طور کلی نحوه نگه‌داری پسته چگونه است؟ اگر تا به حال، با وجود تهیه بهترین نوع پسته، هم‌چنان پس از مدتی طعم و کیفیت خود را از دست می‌دهند، احتمالا وقت آن فرا رسیده تا در نحوه نگه‌داری آن‌ها در خانه، تجدید نظر کنید. با ما همراه باشید تا در این مقاله، نحوه نگهداری پسته خشک و تازه در خانه (راهکارهای افزایش ماندگاری) را به شما آموزش بدهیم.

نحوه نگهداری پسته خشک و تازه در خانه (راهکارهای افزایش ماندگاری)

زمانی که مغز پسته باکیفیتی را در دهان خود می‌گذارید و از طعم و بافت آن لذت می‌برید، احتمالا به این فکر می‌کنید که چقدر نژاد و نوع پسته می‌تواند در این تجربه موثر باشد. این طرز فکر شما می‌تواند تا حدودی درست باشد؛ اما بخش بزرگی از کیفیتی که شما هنگام میل کردن پسته تشخیص می‌دهید، به نحوه نگه‌داری پسته برمی‌گردد. به طور کلی شما می‌توانید با کنترل دو شرط محیطی، پسته‌هایی سالم و باکیفیت را برای مدت زمان مناسبی نگه‌داری کنید. اولین شرط، دما است. دمای زیاد محیط همواره یکی از بهترین شرایط را برای رشد سریع و کوتاه شدن چرخه زندگی آفات و حشرات را فراهم می‌کند. بنابراین کاهش دما می‌تواند به شما کمک کند تا پسته‌ها را از شر حشرات، باکتری‌ها و قارچ‌ها در امان نگه دارید. شرط محیطی دوم نیز رطوبت است. سعی کنید به هر فساد خوراکی و غیر خوراکی فکر کنید؛ آیا می‌توانید موردی را پیدا کنید که در آن‌ها رد پای رطوبت دیده نشود؟ رطوبت رمز حیات است. بنابراین با دور نگه داشتن پسته‌ها از محیط مرطوب، تا حدود زیادی می‌توانید ماندگاری و کیفیت پسته‌ها را در برابر انواع میکروب‌ها، از جمله انواع باکتری و قارچ، تضمین کنید. ابتدا باید به این دقت کنید که پسته شما از نوع تازه است یا خشک. به طور کلی پسته‌های خشک را ساده‌تر از پسته‌های تازه و به اصطلاح تَر، می‌توان نگه‌داری کرد. دلیل این امر نیز این است که برای نگه‌داری پسته نوع تازه، ابتدا باید آن را خشک کنید. در ادامه، به توضیح نحوه نگهداری پسته خشک و تازه در خانه (راهکارهای افزایش ماندگاری) می‌پردازیم.

نگهداری پسته خشک

نگه‌داری از پسته خشک، به نسبت پسته تازه، از دردسر کم‌تری برخوردار است و جز رطوبت کم‌تر آن، دلیلی وجود ندارد. شما می‌توانید پسته‌های خشک را در فریزر یا یخچال نگه‌داری کنید. برای خرید اینترنتی پسته درجه یک رفسنجان سفارش خودتون رو در kivaaz ثبت کنید.

  • این موضوع را بدانید که اگر قصد نگه‌داری پسته در یخچال را دارید؛ ابتدا آن‌ها را برای 2 تا 3 روز کامل در فریزر نگه‌داری کنید تا اگر تخم حشره‌ای در آن‌ها وجود دارد، کاملا از بین برود.
  • پسته‌ها را در ظرفی تمیز و خشک بریزید. ظرف نگه‌داری شما، باید درست مانند ظرف نگه‌داری پسته‌های تازه باشد؛ یعنی ظرفی شیشه‌ای یا پلاستیکی مخصوص نگه‌داری در فریزر و با خاصیت عایق هوا و رطوبت.
  • پسته خشک را می‌توانید به مدت حدود 1 سال در یخچال و حدود 3 سال در فریزر نگه‌داری کنید.
  • از نگه‌داری پسته‌ها در کیسه پلاستیکی، خودداری کنید. چرا که کیسه پلاستیکی به هیچ وجه شرایط ایده‌آل ظروف نگه‌داری مخصوص را ندارد.
  • پسته را با پوسته استخوانی و سخت آن نگه‌داری کنید. نگه‌داری مغز پسته (به تنهایی) می‌تواند مدت زمان نگه‌داری را کاهش دهد.
  • سعی کنید پسته را در کنار مواد غذایی بودار مانند سیر و پیاز، نگه‌داری نکنید. زیرا پسته می‌تواند به راحتی عطر و طعم آن‌ها را به خود جذب کند.

 منجمد کردن پسته تازه

یکی از راه‌های نگهداری پسته تازه، منجمد کردن آن در فریزر است. در این قسمت به توضیح آن می‌پردازیم.

  • ابتدا پوست تازه پسته‌ها را جدا کنید. توجه داشته باشید که این کار را حتما با دستکش انجام دهید.
  • سپس پسته‌ها را با پوسته استخوانی خود، درون ظرف مناسب بریزید و در فریزر قرار بدهید. ظرفی که برای این کار انتخاب می‌کنید، باید از نوع شیشه‌ای یا پلاستیکی مخصوص نگه‌داری در فریزر باشد. علت این امر این است که بسیاری از ظروف نامناسب، در صورت نگه داشته شدن در فریزر، می‌توانند ترک‌های کوچک و بزرگی بردارند که اغلب اوقات نیز متوجه این موضوع نخواهید شد. این امر، موجب می‌شود تا علاوه بر این کاهش کیفیت پسته، مزه خوراکی‌های اطراف و البته رطوبت را به خود جذب کنند. یکی دیگر از شرایط مهم ظرف نگه‌داری پسته در فریزر، این است که پسته‌های شما را به طور کامل نسبت به هوا و رطوبت، نفوذناپذیر کند. به همین منظور ظروفی که درب آن‌ها کاملا چفت و بسته می‌شوند، بسیار مناسب هستند.
  • بهتر است برای داشتن اطلاع دقیق، زمانی را که شروع به فریز کردن پسته‌ها کرده‌اید را با برچسبی روی ظرف پسته، مشخص کنید.
  • برای مصرف پسته فریز شده، می‌توانید حدود 30 دقیقه قبل از خوردن، آن‌ها را از فریزر بیرون بیاورید تا به دمای محیط بازگردند.

خشک کردن پسته تازه

خشک کردن پسته تازه، روش بهتری نسبت به فریز کردن آن است. زیرا در این صورت مدت زمان نگه‌داری و البته کیفیت پسته‌ها بالا می‌رود.

  • برای خشک کردن پسته، ابتدا پوسته نرم و تازه آن را جدا کنید. همان طور که گفتیم، حتما این کار را با استفاده از دستکش انجام دهید. چرا که پوست تازه پسته، می‌تواند موجب رنگ گرفتن و البته سوزش ناخن‌های شما بشود و حتی در صورت تماس با چشم (یا پوست افراد حساس)، حساسیت‌های دردناکی را سبب شود. اگر پوست تازه پسته را بدون دستکش جدا کردید، حتما دستان خود را ابتدا با روغن مایع و سپس مایع ظرفشویی بشویید.
  • پس از جدا کردن پوست تازه پسته‌ها، نوبت به جدا کردن پسته‌ها می‌رسد. در این مرحله پسته‌ها را داخل ظرف آب بریزید. پسته‌هایی که توخالی، نارس، آفت‌زده یا پرنده زده باشند، روی آب باقی می‌مانند و پسته‌هایی با مغز سالم، به زیر آب فرو می‌روند.
  • پس از جدا کردن پسته‌ها، باید آن‌ها را خشک کنید. برای خشک کردن پسته، آن‌ها را زیر آفتاب پخش کنید تا علاوه بر خشک شدن، آن‌هایی که کم‌تر خندان هستند نیز خندان‌تر شوند. توجه داشته باشید که باید پسته‌ها را پس از افتادن سایه روی آن‌ها، جمع کنید و البته مراقب پرندگان و سایر موجودات مزاحم نیز باشید. این کار را برای حدود سه روز تکرار کنید. پس از گذشت این مدت، پسته‌ها را امتحان کنید. پسته‌ای که به خوبی خشک شده باشد (رطوبت آن، حدود 5% درصد باشد) کاملا ترد است.

امیدواریم با آشنایی با نحوه نگهداری پسته خشک و تازه در خانه (راهکارهای افزایش ماندگاری) به شما در نگه‌داری این طلای سبز، کمک کرده باشیم.

نوشتهٔ پیشین
طرز تهیه قطاب پسته ای
نوشتهٔ بعدی
طرز تهیه مربا پوست پسته ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین مقالات