1. آموزش کشاورزی پسته
  2. آشنایی با عملیات کاشت و داشت باغات پسته
  3. فواید ، تاثیر و نقش اسید آمینه در باغات پسته

فواید ، تاثیر و نقش اسید آمینه در باغات پسته

فواید ، تاثیر و نقش اسید آمینه در باغات پسته

فواید ، تاثیر و نقش اسید آمینه در باغات پسته

افزایش مقاومت گیاه در هنگام بروز تنش های محیطی

تنش های محیطی نظیر دمای بالا، کم آبی، شوری و سرمای شدید دارای تاثیرات مخربی بر روی متابولیسم گیاه بوده که اسید آمینه ها مثل پرولین با تقویت دیواره سلولی و ایجاد توازن آب در گیاه موجب کاهش خسارت ناشی از شرایط نامساعد گیاهی می گردد.

تاثیر بر روزنه های گیاهی

باز و بسته شدن روزنه ها توسط فاکتورهای خارجی (رطوبت، دما و غلظت نمک ها) و فاکتورهای داخلی (غلظت اسیدهای آمینه کنترل می شوند. باز و بسته شدن روزنه هادر شرایط نامساعد موجب کاهش شدید فتوسنتز و تعرق گیاه می شود. کاربرد اسیدهای آمینه مانند گلوتامیک اسید با تاثیر بر سلول های نگهبان روزنه از انسداد روزنه ها جلوگیری می کند .

تقویت سیستم ایمنی گیاه

اسیدهای آمینه با افزایش تولید بافت خشبی گیاهان و ترمیم بافتهای آسیب دیده و تقویت دیواره سلولی باعث افزایش مقاومت در برابر آفات و بیماری ها می گردد. اسیدهای آمینه پرولین و هیدروکسی پرولین با تقویت دیواره سلولی ، گیاه را در برابر شرایط نامناسب محیطی مقاوم نموده و همچنین باعث تعادل هیدروژنی در گیاه می شود.

القاء فرایند گرده افشانی

گرده افشانی عمل انتقال دانه گرده به مادگی، لقاح و تشکیل میوه می باشد. اسید آمینه پرولین به باروری دانه گرده کمک می کند و از سوی دیگر متیونین -گلوتامیک اسید و لیسین از طریق فعال سازی هورمونهای موثر در تشکیل گل و میوه با افزایش طول لوله گرده موجب بهبود گرده افشانی می شوند.

افزایش کمی و کیفی محصول

اسیدهای آمینه آلانين، واکنی و لیوسین اسید با افزایش نسخه برداری MRNA و افزایش پروتئین در گیاه باعث بهبود ویژگی های کمی و کیفی محصول می گردند.

افزایش سرعت رسیدگی محصول

اسیدهای آمینه متیونین و تریپتوفان از طریق تحت تاثیر قرار دادن تولید هورمون گیاهی باعث افزایش سرعت رسیدگی می گردد. اسید آمینه متیونین پیش ساز ساخت اتیلن و تریپتوفان پیش ساز هورمون اکسین است. اکسین باعث طویل شدن سلولها ، تسریع گلدهی و اتیلن باعث رسیدن کامل و توسعه رنگ میوه روی درخت و انبار ، افزایش بازار پسندی و افزایش مقاومت محصولات انباری می گردد.

 افزایش جذب عناصر ریز مغذی

اسیدهای آمینه مانند گلوتامیک اسید و گلیسین دارای ویژگی کلات کنندگی عناصر ریزمغذی بوده و جذب عناصر ریزمغذی را به گیاه آسان تر می کنند.

افزایش فتوسنتز و تاثیر بر رشد گیاه

کاهش فتوسنتز در گیاه باعث کاهش ساخت و ساز کربوهیدرات ها و اختلال در رشد می شود. اسیدهای آمینه مانند گلیسین با افزایش کلروفیل در گیاه و افزایش فرایند فتوسنتز و نسبت C/N در درختان میوه موجب بهبود کیفیت و کمیت محصول می گردد .

 کمک به تعادل میکروفلور خاک

حفظ تعادل میکروفلور خاک باعث بهبود ساختمان و حاصلخیزی خاک اطراف ریشه می شود. متیونین باعث ساخت فاکتورهای رشدی است که باعث استحکام دیواره سلولی میکروفلور خاک می شود.

تسریع در تشکیل اندام های هوایی

اسیدهای آمینه گلیسین ، گلوتامیک اسید و آسپارتیک اسید موجبات تسریع در تشکیل و رشد برگ و ساقه، ارتقاء جوانه زنی و بهبود سیستم ریشه ای گیاه می گردند.

نوشتهٔ پیشین
انواع کودهای شیمیایی مورد نیاز باغات پسته
نوشتهٔ بعدی
علائم کمبود برخی عناصر غذایی در پسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

لیست مقالات

فهرست